Cum alegi agentia cu care sa lucrezi? Există o mulțime de agenții în piață, dar pe care să o alegi? Ca să afli răspunsul, trebuie să știi cum funcționează o agenție de publicitate, ca să știi de ce anume ai nevoie.
Agențiile sunt structurate după câteva departamente, care reprezintă core-business-ul:
Client Service-ul (aici lucrează Accounții, Account Manager, Account Executive, cu diferite titulaturi în funcție de seniorat). Acesta este practic interfața agenției de publicitate cu clientul. Ei sunt oamenii de legătură cu externul (clientul/compania/brandul) și celelalte departamente interne/furnizori externi. Este un fel de manager de cont. Un account se ocupă de treburile administrative (redactează briefuri pentru echipa de creație, încheie contracte, face bugete, dar poate face și o parte de implementare – participând la brainstorminguri, elaborarea strategiei de comunicare, este practic avocatul clientului în agenție și avocatul echipei de creație când merge la prezentări/pitch-uri)
Echipa de creație este formată din Art Director (sau Graphic Designer) și Copywriter. Pentru că aceștia au skill-uri diferite și complementare. Art Directorul se ocupă de grafică, iar Copywriter-ul de texte, scrie scenariile etc. Creativii sunt cei mai „invidiați” în agenții. Sunt oamenii ăia cu spirit liber, boemii care vin la birou la ora 11 (în cazul fericit), care stau la cafea și țigară să găsească CONCEPTUL de campanie. În departamentul creativ se întâmplă de obicei magia din publicitate. Sparkle-ul care schimbă lumea, aici se află insight-urile și ideea prinde contur. În agențiile mai mari, echipa de creație poate fi condusă de un Creative Director, adică un om capabil să integreze demersurile creative într-un concept coerent, declinabil pe toate canalele de comunicare. Cei mai mulți Directori Creativi au fost anterior Art Directori.
DTP-ul. Mai la dreapta de departamentul de creație se găsește DTP-ul, responsabil cu print-ul, DTP-ist-ul e un om de grafică care știe să adapteze vizualul pe TOOOATE formatele de care ai nevoie, de la un banner de Facebook până la un billboard cât toată clădirea. După ce DTP-ul lucrează toate ad-urile, acesta colaborează cu echipa de producție pentru a da în lucru vizualurile. Unele agenții au departamentul de Producție IN-HOUSE, altele externalizează direct de agenția de producție publicitară/tipografie, în funcție de complexitatea proiectului
BTL-ul, sau pe lung Below the Line, reprezintă departamentul de advertising neconvențional. Adică de regulă evenimentele și proiectele speciale. Ei sunt oamenii care aduc scena, sunetul, luminile, promoterii sau fac diverse activări de brand în Piață pentru proiecte speciale. Ei sunt oamenii care fac imposibilul să se întâmple.
Unele agenții mari au un departament dedicat de strategie, care face research și folosește instrumente specifice pentru a construi o direcție strategică coerentă pentru un brand. Aici intră research-ul competiției și găsirea unui diferențiator. Departamentul de strategie lucrează de regulă în brainstorming cu echipa de creație și accountul dedicat unui brand și adesea la pitch-uri (sau prezentări) merge pentru a prezenta direcția strategică.
Tot în agențiile mari poți găsi departamente dedicate de producție Audio-Video, însă de regulă la proiectele mari se lucrează cu o casă de producție.
Alte departamente pot fi de IT, unele companii dezvoltând IN-HOUSE website-uri/mobile apps/newslettere pentru proiecte speciale de publicitate. Ca orice altă organizație, agenția de publicitate are departamente de HR și contabilitate, management etc. Plecând de la aceste departamente, există agenții de publicitate full-service sau integrate (care oferă toate aceste servicii în cadrul grupului de care aparțin) sau există agenții specializate precum buticurile de creație, agențiile de media, agențiile de digital, BTL, media buying, de PR, branding, SEO etc.
IN-HOUSE blog este un demers de educare în comunicare susținut de SUSTENOBIL PR/ODUCTION. Dacă ți-a plăcut articolul „Cum alegi agenția cu care să lucrezi?”, citește și:
SUSTENOBIL SHOP este propulsat cu mândrie de WordPress