Cum alegi agenția cu care să lucrezi?

Cum alegi agentia cu care sa lucrezi? Există o mulțime de agenții în piață, dar pe care să o alegi? Ca să afli răspunsul, trebuie să știi cum funcționează o agenție de publicitate, ca să știi de ce anume ai nevoie.

Agențiile sunt structurate după câteva departamente, care reprezintă core-business-ul:

Client Service

Client Service-ul (aici lucrează Accounții, Account Manager, Account Executive, cu diferite titulaturi în funcție de seniorat). Acesta este practic interfața agenției de publicitate cu clientul. Ei sunt oamenii de legătură cu externul (clientul/compania/brandul) și celelalte departamente interne/furnizori externi. Este un fel de manager de cont. Un account se ocupă de treburile administrative (redactează briefuri pentru echipa de creație, încheie contracte, face bugete, dar poate face și o parte de implementare – participând la brainstorminguri, elaborarea strategiei de comunicare, este practic avocatul clientului în agenție și avocatul echipei de creație când merge la prezentări/pitch-uri)

Echipa de creație

Echipa de creație este formată din Art Director (sau Graphic Designer) și Copywriter. Pentru că aceștia au skill-uri diferite și complementare. Art Directorul se ocupă de grafică, iar Copywriter-ul de texte, scrie scenariile etc. Creativii sunt cei mai „invidiați” în agenții. Sunt oamenii ăia cu spirit liber, boemii care vin la birou la ora 11 (în cazul fericit), care stau la cafea și țigară să găsească CONCEPTUL de campanie. În departamentul creativ se întâmplă de obicei magia din publicitate. Sparkle-ul care schimbă lumea, aici se află insight-urile și ideea prinde contur. În agențiile mai mari, echipa de creație poate fi condusă de un Creative Director, adică un om capabil să integreze demersurile creative într-un concept coerent, declinabil pe toate canalele de comunicare. Cei mai mulți Directori Creativi au fost anterior Art Directori.

DTP

DTP-ul. Mai la dreapta de departamentul de creație se găsește DTP-ul, responsabil cu print-ul, DTP-ist-ul e un om de grafică care știe să adapteze vizualul pe TOOOATE formatele de care ai nevoie, de la un banner de Facebook până la un billboard cât toată clădirea. După ce DTP-ul lucrează toate ad-urile, acesta colaborează cu echipa de producție pentru a da în lucru vizualurile. Unele agenții au departamentul de Producție IN-HOUSE, altele externalizează direct de agenția de producție publicitară/tipografie, în funcție de complexitatea proiectului

BTL

BTL-ul, sau pe lung Below the Line, reprezintă departamentul de advertising neconvențional. Adică de regulă evenimentele și proiectele speciale. Ei sunt oamenii care aduc scena, sunetul, luminile, promoterii sau fac diverse activări de brand în Piață pentru proiecte speciale. Ei sunt oamenii care fac imposibilul să se întâmple.

Digital

În funcție de dimensiunea agenției, unele pot avea un departament de Marketing Digital dedicat. Acesta gestionează campaniile de online, de Social Media, Google și alte platforme. Oamenii din departamentul de Digital pot fi oameni de conținut sau de Performance marketing, adică sponsorizează ad-urile, fiind niște oameni analitici, cu rapoarte și un ochi tot tipul pe cifre și optimizare.

Media Buying

După ce s-a realizat conceptul și s-a declinat pe canalele online de campanie, intră în scenă departamentul de Media. Ei sunt oamenii cu cifrele, Excel-urile, planurile de media și de difuzare, audiențe. Ei fac mixul de canale de comunicare în funcție de target, aleg la ce televiziuni, radiouri să difuzeze ad-urile și în ce publicații online/print merg materialele de comunicare, unde plasează billboard-urile etc. Aici se gestionează cele mai mari bugete din publicitate, bugetele de difuzare. Ei decid cât și cum cheltuie bugetul de marketing pentru a atinge cât mai mulți oameni din target, la cel mai bun cost.

PR

Unele agenții au divizie de PR in-house. PR-ul se ocupă de relația cu media și ceilalți stakeholderi ai organizației pentru a menține o reputație favorabilă companiei. PR-ul scrie și transmite comunicate de presă, organizează evenimente, media trips, conferințe de presă, campanii cu influenceri, proiecte editoriale speciale, interviuri etc. PR-ul e purtătorul de cuvânt al organizației, un fel de ofițer de presă, cum mi-a spus un domn când am încercat să-i explic cu ce mă ocup.

Strategie

Unele agenții mari au un departament dedicat de strategie, care face research și folosește instrumente specifice pentru a construi o direcție strategică coerentă pentru un brand. Aici intră research-ul competiției și găsirea unui diferențiator. Departamentul de strategie lucrează de regulă în brainstorming cu echipa de creație și accountul dedicat unui brand și adesea la pitch-uri (sau prezentări) merge pentru a prezenta direcția strategică.

Producția AV

Tot în agențiile mari poți găsi departamente dedicate de producție Audio-Video, însă de regulă la proiectele mari se lucrează cu o casă de producție.

Alte departamente

Alte departamente pot fi de IT, unele companii dezvoltând IN-HOUSE website-uri/mobile apps/newslettere pentru proiecte speciale de publicitate. Ca orice altă organizație, agenția de publicitate are departamente de HR și contabilitate, management etc. Plecând de la aceste departamente, există agenții de publicitate full-service sau integrate (care oferă toate aceste servicii în cadrul grupului de care aparțin) sau există agenții specializate precum buticurile de creație, agențiile de media, agențiile de digital, BTL, media buying, de PR, branding, SEO etc.

IN-HOUSE blog este un demers de educare în comunicare susținut de SUSTENOBIL PR/ODUCTION. Dacă ți-a plăcut articolul „Cum alegi agenția cu care să lucrezi?”, citește și:

De ce nu vinzi

Ce este un brand

Ce înseamnă campania 360° și 365