De ce nu vinzi?

— Am și eu un produs și vreau să mă ajuți să-l vând. 
— Și ce are special produsul tău?
— Nimic. 

Cam așa încep toate discuțiile cu oamenii de comunicare.

De ce nu vinzi?

Well. Dacă produsul tău nu adresează o nevoie, dacă nu are un diferențiator puternic, o strategie coerentă de business și de comunicare, e foarte probabil să nu vinzi. 

Cel mai dificil e să vinzi un produs, nu să-l produci.

Ca antreprenor și specialist în comunicare, cunosc entuziasmul creatorului. 

Îți imaginezi că produsul tău e unic, că n-are concurență, că oamenii vor aștepta la coadă să-l cumpere. 

Când, de fapt, nu e deloc așa. 

Un mix de marketing eficient are nevoie să adreseze cei 7P:

1. Product (produsul)
2. Place (plasarea/distribuția) 
3. Price (prețul)
4. Promotion (promovarea) 
5. People (oamenii)
6. Processes (procesele)
7. Physical Evidence (dovada fizică)

Dacă produsul tău nu este competitiv, dacă nu rezolvă o nevoie, dacă nu și-a identificat targetul corect și nu a fost proiectat pentru acesta, e foarte probabil să nu vinzi.  

Dacă produsul tău nu e accesibil, nu e plasat acolo unde trebuie, va fi foarte dificil pentru consumator să-l achiziționeze. Dacă efortul e mult prea mare pentru a-l procura, probabil nu vei vinde.  

Dacă produsul tău nu are un preț competitiv sau o strategie de preț care să reflecte poziționarea de brand, probabil nu vei vinde. 

Dacă nu ai bani să susții promovarea, probabil nu vei vinde. Dacă vezi promovarea ca pe o cheltuială, și nu ca pe o investiție, probabil nu vei vinde. Dacă vei considera că „poți face și tu asta”, probabil nu vei vinde. Dacă nu vei avea o strategie coerentă de promovare, susținută, în care să investești, probabil nu vei vinde. Dacă nu înțelegi indicatorii de marketing, rata de conversie, diferența dintre obiectivele de business și cele de comunicare, probabil nu vei vinde.

Dacă oamenii tăi nu cred în produsul tău, probabil nu vei vinde. De câte ori n-ați fost într-un magazin și v-a șoptit vânzătoarea că „salamul ăla nu e bun”? 
Dacă angajații tăi sunt nefericiți, iar la fiecare interacțiune pe care o are cu organizația ta, clientul rămâne dezamăgit, probabil nu vei vinde. 

Dacă nu ai în minte un user-journey optimizat, în toate punctele de contact cu consumatorul, și nu adresezi problemele, riscurile, așteptările clienților, probabil nu vei vinde. 

Dacă vinzi un serviciu, și nu oferi o dovadă fizică care să-l certifice, să ofere ceva palpabil, care să-l bucure pe client, probabil nu vei vinde. 

Dacă pleci la drum nepregătit, fără o strategie, probabil nu vei vinde. 

Dacă nu știi ce să ceri unui specialist, nu-ți setezi corect așteptările, dacă vrei rezultate din secunda 2, probabil nu vei vinde.

Vânzarea e un act de încredere. D-aia brandurile vând, pentru că oferă încredere, iar încrederea se construiește în timp, cu consum de resurse (bani, energie, timp, cunoștințe). – Lavinia Iancu, PR/OJECT MANAGEMENT PROFESSIONAL

„IN-HOUSE Blog” e un demers de educare în comunicare susținut de SUSTENOBIL PR/ODUCTION.