Tehnici de redactare pentru social media

În retorică, există 3 elemente care fac un mesaj persuasiv: 

Ethos, pathos și logos.
Ethos: Cine spune (ce autoritate are emițătorul)
Pathos: Cum spune (maniera în care o spune)
Logos: Ce spune (ce cuvinte folosește)
 
Pare ușor să scrii, când citești acest text.
 
Dar NU e!
 Am sistematizat câteva sfaturi de bună scriere legate de conținut și formă, utile pentru social media:
 
Să le luăm pe rând! 

Conținutul

Conținutul postat pe social media trebuie să fie:
 
  • potrivit pentru canalul de comunicare pe care postezi
Am văzut acum câteva luni pe LinkedIn fotografii cu pisici, chiar și unele cu niște pui de găină. Oamenii au anumite așteptări când intră o rețea socială sau pe alta. Fii pregătit să înțelegi rețeaua socială respectivă și să jocuri după regulile ei. Asta dacă nu ți-ai propus o acțiune de gherilă.
 
  • mesajul trebuie să fie relevant
Fiecare postare trebuie să transmită un mesaj. Altfel e considerată „zgomot”. Știți genul de prieteni care postează numai selfie-uri cu ei? Ei bine, eu le-am dat unfollow. Atenția e cea mai importantă resursă, iar marketingul bun știe să nu-și irosească gloanțele.
 
  • structura mesajului trebuie să fie ușor de urmărit
Textul pe care-l scrii trebuie să fie ușor de parcurs, cu propoziții scurte și clare, fără construcții incidente, care îngreunează parcurgerea lui.
 
Poți structura mesajul în felul următor, folosind o:
 
  • introducere care-ți oferă o idee despre ce urmează să citești
  • descriere detaliată în paragrafele următoare, pentru cei care decid să citească mai departe
  • încheiere, eventual urmată de un îndemn care să ofere celor interesați prilejul de a explora subiectul mai departe.
 

Forma

Topica, punctuația și maniera de redactare sunt extrem de importante. Ele pot compromite un text, oricât de interesant ar putea fi conținutul.
 
  • Diacriticele
Folosește diacritice în redactarea textelor. Acestea ajută la lizibilitate, elimină posibililele confuzii și conferă textului un aspect îngrijit, care denotă profesionalism.
 
  • Paragrafele
Fiecărui paragraf îi corespunde o idee. Păstrează logica ideilor și în maniera de redactare. Odată ce ai terminat de exprimat o idee, asigură-te că ai oferit detaliile complete pentru ca cititorul să înțeleagă tot contextul, pentru a nu reveni ulterior cu explicații.
 
Reluarea unor detalii pe parcursul textului creează confuzie, așa că grupează informațiile în funcție de ce dorești să exprimi, pentru a nu fi redundant.
 
Spațiul liber dintre paragrafe ajută la parcurgerea mai ușoară a textului, mai ales când folosim dispozitive care ne obosesc ochii.
 
Folosește tehnici care să te ajute să transmiți mesajul mai bine.
 
Pentru că textul are limitările sale, poți apela la câteva elemente care să te ajute în transmiterea mesajului pe care-l dorești.
 
Rareori, pentru aspecte importante poți folosi:
 
  • LITERE MARI pentru a sublinia unele beneficii, de pildă

 

  • poți „sparge” enumerațiile începând de la capătul rândului, eventual folosind un emoji care să le scoată în evidență, cum am procedat eu acum

 

  • poți folosi simboluri pentru a oferi textului un aspect mai comprimat.
De pildă, poți folosi „180°” în loc de „180 grade”, simboluri pentru monede precum „$” sau „€”. În felul acesta exprimi mai mult cu mai puțin. Asigură-te totuși că oamenii înțeleg acele simboluri!
 
Știi ce înseamnă „Σ”?
 
Dacă da, scrie-mi în comentarii.
 
  • folosește punctuația în favoarea ta, dar nu abuza de „!” 😊
La fel ca folosirea CAPS LOCK, semnul exclamării înseamnă că țipi și lasă loc de multe interpretări.
 
  • folosește tehnici de 𝑒𝑛𝑔𝑎𝑔𝑒𝑚𝑒𝑛𝑡 specifice rețelei sociale
Rețelele sociale permit comunicarea bidirecțională. Asta înseamnă că permit feedback-ul, pe care-l poți include în mod creativ în conținutul pe care-l produci.
  • dacă folosești cuvinte în alte limbi, marchează-le cu caractere italice, sunt o mulțime de site-uri care generează textul 𝑖𝑡𝑎𝑙𝑖𝑐 și 𝐛𝐨𝐥𝐝, făcându-l mai ușor de parcurs.

 

  • poți folosi cifre când ai de transmis o informație. Asigură-te că folosești formatarea în limba în care redactezi, de exemplu 1,000,000 sau 1.000.000. Altfel pot apărea confuzii, mai ales în cazul zecimalelor.
  • folosește cazurile substantivelor în avantajul tău
În copywriting (și nu „copyrighting”) e indicat să folosești nominativul, toate formele derivate, de tipul genitivelor, fac textul mai greu de înțeles
 
  • în funcție de mesaj, folosește diateza, timpurile și modurile verbale potrivite
A NU SE LĂSA LA ÎNDEMÂNA COPIIILOR!
vs.
NU LĂSAȚI LA ÎNDEMÂNA COPIILOR!
 
  • folosește titluri și subtitluri care să seteze așteptările cititorului
IN-HOUSE Blog este un demers de educare în comunicare susținut de SUSTENOBIL PR/ODUCTION.
 
Dacă ai găsit util ce am scris, scrie-mi în comentarii feedback-ul tău!